Op deze pagina:
- 1. Klank- ademtherapie bij adem-problemen, longcovid, trauma, stress en podiumvrees.
- Klank- ademtherapie: stemonthulling, stembevrijding, het openen van jouw persoonlijke kanaal.
- Ondersteuning bij levensvragen.
- 2. Klankbodemtherapie.
- Adem, klank, voice dialogue, systemisch werk.
- Praktisch, toegepast bewustzijn, mental coaching.
- 3. Reacties van cliënten.
1. Klank- ademtherapie bij adem-problemen, longcovid, trauma, stress en podiumvrees.
“Een kanaal zijn, een vaarwater” Dag Hammarskjöld.
Klank- ademtherapie: stemonthulling, stembevrijding, het openen van jouw persoonlijke kanaal.
Klank, adem en toegepast bewustzijn. Het zijn concrete uitgangspunten die direct toepasbaar zijn binnen je leven en je werk. Want ze zijn hoorbaar, ervaarbaar en denkbaar, en dus trainbaar.
Jouw klankbodem vormt de basis van je persoonlijkheid. Van daaruit verhoudt je je tot jouw leven, tot jouw unieke persoonlijkheidsstructuur en de wereld om je heen. Aan die klankbodem zijn de snaren van je ziel verbonden. Vanuit hun frequenties ontstaan de gebaren en klanken waardoor jij je uitdrukt: de thema’s en fraseringen, de ritmes en de dynamiek, de samenklanken met anderen, kortom het bewegings- en klankspel van jouw leven.
Ondersteuning bij levensvragen.
Wil je ontdekken wat jouw persoonlijke klankbodem is en hoe jij je daartoe verhoudt? Welke klanken zijn op jouw grondtoon gebouwd, welke maatsoort, met welk eigenschappen? Welke talenten willen zich in je uitdrukken en waar bevinden zich de weerstanden?
Door terug te gaan naar de bron van waaruit jij klinkt wordt je eraan herinnerd dat je over de instrumenten beschikt waarmee je met plezier op je levenssnaren kunt spelen. Aan concentratie, focus, inzicht, medeleven, zelfs aan motivatie kun je werken, wanneer je de innerlijke snaren weet op te sporen waarmee jouw centrale levensthema’s tot klinken komen, je levensritmes, je basisstemmingen zoals angst, verdriet, boosheid en vreugde.
2. Klankbodemtherapie
Klankbodem-therapie is een holistische techniek waarbinnen je lichaam, ziel en geest voortdurend betrokken zijn op elkaar en op een grotere samenhang. Bovendien is het een hanteerbare techniek waarbinnen jouw adem en klank worden gecombineerd met je waarneming, je emoties, je bewustzijn en je persoonlijke uitdrukkingsmogelijkheden.
Adem, klank, voice dialogue, systemisch werk.
Je adem is een een subtiele danser en een wijze bemiddelaar tussen je persoonlijkheid, je mentale en emotionele processen en je fysieke lichaam. Hij helpt je om in korte tijd richtinggevende werkpunten voor je levensvragen te ontdekken. Het gaat hier om je intuïtie, de vorm van inzicht die verbonden is met je creatieve vermogens. Want de adem is voortdurend in beweging, in een onophoudelijke pendelslag tussen je binnen- en buitenwereld, tussen jouw dag en nacht, tussen in-spiratie en uit-drukking.
Met behulp van adem en klank zoek je de weerstanden op die deze stromende beweging doen stokken en treedt je hiermee in dialoog. Hoe klinken deze op je werk, in jouw leefwereld, binnen jezelf? Waar bevinden zich de spanningsgebieden. Is er sprake van disharmonie, stress, ziekte? Waar deze stroom vastloopt treedt stagnatie op, stress of ziekte. Door met deze weerstanden in dialoog te gaan creëer je ruimte: klank- adem- en bewegingsruimte, en je schept tijd die nodig is om de samenklanken te ervaren. Van daaruit kun je beter met jezelf en de mensen om je heen samenklinken.
Practisch toegepast bewustzijn, mental coaching.
In deze ruimte kunnen de aanknopingspunten allerlei vormen hebben. Of dat visuele beelden zijn, symbolen of totems, ruimtelijke of zintuigelijke indrukken; klanken, metaforen of nieuwe vragen, het gaat erom het leven te leven, ermee te spelen, scheppend op het canvas van jouw werk- of leefomgeving, vanuit het kleurenpalet van jouw persoonlijkheid. Daardoor ontstaat zicht op je persoonlijke mogelijkheden, in overeenstemming met de eisen die het dagelijks bestaan aan je stelt. Van daaruit kun jij gaan functioneren als een levensgids voor anderen; als manager, docent, therapeut, kok, kunstenaar, in de bouw.
3. Reacties van cliënten
Rien, manager in de gezondheidszorg: “Door de klankbodemtechniek maak ik contact met het ‘kanaal’, wat voor mij de verbinding is van het hoogste met de aarde. Ofwel ratio met gevoel. Ondertussen ervaar ik dat elke klank op een aparte plek in mijn lichaam resoneert. Ondertussen maken de ademhaling en de klanken me bewust van de plaatsen in mijn lichaam waar het minder goed stroomt. Aandacht heelt in deze en laat de energie stromen. Kernelementen daarbij zijn lucht, contact, ruimte en leven.
Ik ervaar vooral contact met mezelf, en bewustheid. Ik kom dicht bij mijn eigen kern. ‘Eigenheid’. Ik kan vanuit MIJ leven, voel me beter afgestemd”.
Gerda, onderwijzeres: “Mijn stem was niet meer mijn stem. Van een neuriënd en zingend persoon, was ik iemand geworden die niet meer durfde te praten. Niemand zei er iets van, maar mijn stem knarste en piepte. Terwijl mijn stem ook bij mijn werk van essentieel belang is.
Stap voor stap begeleidde Eric mij om vooral te ontspannen. En dan is het hard werken om niet zo te willen, maar mijn lichaam het zelf te laten doen.
Langzaam merkte ik dat de adem weer vrij ging stromen. Maar wat een spieren zijn er dan. Wat heeft alles invloed op de klank. En wat wordt er gewerkt. Vanuit de rust en het vertrouwen dat mijn lichaam het kan, kan ik daardoor gelukkig weer klinken”.
Liliane, bewustzijnscoach: “Onthecht aan de uitkomst, niet jij doet het, maar je ziel, je Wezen.
Het is een zeer krachtige methode, ontdaan van tierelantijntjes, die bewustzijn geeft van wat er speelt en ook van een innerlijke ruimte.
Het maakt dat je naakt bent. Alles mag er zijn, je bent niet bang voor de ‘negatieve stukken’, de veiligheid, maar het is ook confronterend. Het gaat er om meer je plek in te nemen en duidelijker je grenzen aan te geven, wat soms moeilijk is, want ik ben met vele dingen tegelijk bezig.
Het geeft ademruimte en vrijheid. Makkelijker uiten in het algemeen. Er kunnen nieuwe stromen stromen. Het doet mij verlangen naar de volgende stap om vrij te worden, vrij te zijn.
Ron, zanger van kindertheaterprogramma’s: “Jouw methode maakte me in de eerste plaats heel duidelijk dat ik weerstand had en nog belangrijker: voelbaar in m’n lichaam, zichtbaar in m’n hoofd/geest. Dat was in het begin van de oefening onwennig/ook wel lastig/vervelend. Wilde er eigenlijk niet aan. Maar door de veiligheid die jouw benadering mij bood, kon ik de angst loslaten voor ‘wat er zou kunnen komen/ gebeuren’. Je liet me kennismaken met onbekende plekken (met vreemde klanken) in mezelf en bekende plekken (waar de weerstand zat).
Mooi is, dat je me met een milde blik naar m’n weerstanden kon laten kijken. Ze mochten er zijn. Door de klanken werd ik op dat moment meer een ‘geheel’. M’n lichaam en ziel gingen meer samensmelten. Ik ging meer uit m’n hoofd, in m’n lijf en werd tegelijker tijd lichter, vrolijker. En ik ervoer de klank van m’n stem als voller/warmer/meer van mezelf”.
Carla, interimmanager en -bestuurder: “Voor mij werkt het klankbodemwerk duidelijk. Het geeft veel geruststelling. Ik ga erdoor naar binnen bij mezelf, ga uit m’n hoofd, laat het ‘malen’ los. Ik kom in contact met diepere lagen, met m’n eigen diepere wezen. Daardoor voel ik me rustiger, vrolijker, steviger, breder. Meer één worden, een vollere persoon met meer vertrouwen in mezelf.
Eric doet het heel integer, met aandacht en daarna ook met humor en relativering, wat óók nodig is.
Anja, lerares Duits en zangeres: “Tja, hoe beschrijf ik mijn ervaring met deze manier van werken? Het is zo ongrijpbaar en tegelijkertijd zo intensief, helder en verhelderend….. Ik zit op de rand van de stoel, probeer zo goed mogelijk in mijn verticale lichaamsas te blijven, en begin een klank te produceren die in eerste instantie niet veel voor lijkt te stellen. Als ik vervolgens met mijn gedachten terugga naar de plek waar de klank vandaan komt heb ik het gevoel diep in mijn ziel terecht te komen. De klank komt van diep binnen in mij naar buiten, mijn wezen gaat van ver buiten mij heel diep naar binnen. Als ik eenmaal diep binnen in mezelf zit, blijken er allerlei emoties te komen waarvan ik allang weet dat ze er zitten, maar waar ik steeds niet bij kan komen. Het blijven produceren van klank zorgt ervoor dat de beweging tussen mijn binnen en buiten door blijft gaan. Dat voelt als een cirkelende beweging: vanuit mijn bekken achter langs mijn rug naar boven, in een draaiende beweging ter hoogte van mijn hersenen, en vervolgens voorlangs terug naar beneden, en dan weer naar boven, enzovoorts. De beweging van de klank zorgt ervoor dat ik niet in mijn emoties verzuip”.
Yvonne: “Afstemmen op je lijf, ontwikkelen van lichaamsbewustzijn. Hoe maak je ruimte in jezelf en om je heen. Hoe stem je af op jezelf en op je omgeving. Eigenlijk: hoe maak je contact met jezelf en met je omgeving. Hoe ga je om met grenzen en begrens je jezelf? En je omgeving? De klank wordt op zo’n manier gevormd dat de adem kan worden ingezet om belemmeringen op te sporen en mogelijkheden te versterken; dat je stem in contact komt met je klankbodem; dat je laat horen wie jij bent en wat je in de wereld zet.
Deze methodiek leert je op een heel natuurlijke, authentieke manier zingen en spreken, vanuit je eigen energielichaam: een totaal omgekeerde benadering dan we gewend zijn. Het is een organisch leerproces, dat helemaal is opgebouwd vanuit de eigen ervaring. Voor mij is het een geweldige spiegel van datgene wat ik in mijn leven van alledag tegenkom: om daar te ervaren hoe ik handel, in een directe lijfelijke ervaring”.
Ank, initatiefneemster van het Huis van Vrede: “Vóór de sessies met klankbodem-therapie was ik me niet bewust van mijn lichaam en mijn ademhaling. Nu kan ik -als ik er bij stilsta- voelen of ik hoog of laag adem en of ik open ben. Nu voel ik het -als ik heel bewust ermee bezig ben- resoneren in mijn lijf, alsof ik de klankkast van een instrument ben. Ik voel me beduidend steviger, alsof ik heipalen heb gekregen om me te ankeren. Als ik eruit schiet voel ik dat ook -in drukke situaties nog niet, in rust wel- en kan ik op een andere manier ademen, door anders te gaan staan of zitten, waardoor de ankering weer terug komt. Ik ben dan uit mijn hoofd, waardoor mijn lichaam mijn hoofd stuurt in plaats van dat mijn lichaam mijn hoofd achterna loopt. Dat geeft rust en stevigheid. En het voelt krachtiger”.
Ina, sociaal werkster en zangeres: “De opbouw van alle elementen, het geheel van stem – lichaam – geest – emoties, jezelf daarin leren kennen, je meer bewust zijn van je lijf, leden, weerstanden, emoties, kwetsbaarheid. Dat is een krachtig punt van de methode. Evenals de zelfwerkzaamheid. En je hebt allemaal je eigen kwetsbaarheid.
Het gaat om meer dan de stem. Wat doet je lijf met de klank. Wat doet de klank met jou als mens. Wat maakt het los, waar zitten eventuele blokkades. Zo moet ik bijvoorbeeld rust nemen in de fasen die ik doorloop, voelen wat de adem met mijn lijf doet, dóór de fases heengaan.
Klank verbindt mij met mezelf, mijn intuïtie, mijn eigen lijf, verbindt me met mijn omgeving, met mijn voorouders, met de natuur, de bijen die ik als imker verzorg”.