“De muzikale dynamiek van het theater”
Op deze pagina:
- Bruggenbouwer tussen theaterdisciplines en tussen culturen.
- Samenwerken vanuit eigenheid en creativiteit.
- Speelsheid, diepgang en muzikaliteit.
- Michael Tsjechov’s acteurstechniek internationaal.
- Holistisch mensbeeld en de rijkdom van de fantasie.
- Bertolt Brecht en het theater van de vervreemding.
- De stem en muzikaliteit van het theater.
- Tekstinterpretatie en dramaturgie.
- Verder lezen.
Bruggen bouwen tussen theaterdisciplines en tussen culturen.
Ik zoek graag naar verbindings-lijnen tussen de kunstdisciplines waarmee ik werk. Dat geldt ook voor technici, ontwerpers en organisatoren. Als filosoof kan ik de taal en gedragscode van hun vakgebieden begrijpen. Omdat ik tevens als performer, docent en therapeut actief ben, kan ik hen vervolgens op een persoonlijk vlak verbinden met acteurs, musici en bewegers.
- muziektheater, musical, opera,
- theatrale liederenprogamma’s
- multimediaprojecten
- koorprojecten,
- toneel
Samenwerken vanuit eigenheid en creativiteit.
Als regisseur ben ik voortdurend op zoek naar de eigenheid en creativiteit van de mensen waarmee ik werk. Van daaruit integreer ik verbindingslijnen tussen hun vakdisciplines en tussen hun culturen. Dat geldt ook voor betrokken technici, ontwerpers en organisatoren. Als filosoof kan ik de taal en gedragscode van hun vakgebieden begrijpen. Omdat ik tevens als performer, docent en therapeut werk, kan ik hen vervolgens op een persoonlijk vlak verbinden met acteurs, musici en bewegers. Want… in mijn regieschap komen de verschillende invalshoeken uit mijn biografie bij elkaar.
Mijn ontwikkeling als regisseur heeft zich vooral in het buitenland afgespeeld, met name tijdens een dertigtal projecten in Rusland, in professionele theaters en op toneelscholen.
Speelsheid, diepgang en muzikaliteit.
Mijn voorstellingen vallen op door hun dynamische karakter en het organische verband tussen spel, muziek, beweging en visuele kunstvormen zoals film- en fotoprojecties. Ze kenmerken zich door een dubbele zoektocht: enerzijds naar de diepere, levensbeschouwelijke lagen en hun relevantie binnen de samenleving, anderzijds naar het innerlijke leven van de personages en hun verhalen… maar niet zonder humor.
Michael Tsjechov’s acteurstechniek internationaal.
Als regisseur, performer en docent heb ik in vele landen samengewerkt met experts in Michael Tsjechov’s akteurstechniek: in theaters, tijdens een twintigtal internationale theaterfestivals in diverse landen en op Russische en Deense theaterscholen, onder andere aan de vermaarde opleidingen van Anatoly Vassielev en het Moscow Art Theatre (MChAT), ook in het kader van de viering van 100 jaar MChat, het koninklijk bezoek aan Moskou en het derde eeuwfeest van Sint Petersburg.
Ik heb acht jaar lang deel uitgemaakt van de artistieke leiding van de Nederlandse Michael Tsjechov Theateropleiding. Daar heb ik naast muziek en zangles, lesgegeven in de vakken theatertheorie en muziektheater (Shakespeare, Poesjkin, veel Brecht, maar ook projecten met soundscapes, levensliederen, pop, jazz en oratorium). Ook was ik medeorganisator van The International Michael Chekhov Workshop in Engeland 1994 en Berlijn 1995.
Holistisch mensbeeld en de rijkdom van de fantasie.
Ik ben gegrepen door het vertrouwen in de onuitputtelijke rijkdom van de fantasie dat binnen de internationale theaterkringen leeft waarbinnen ik veel van mijn ervaring heb opgedaan; vervolgens door de rijk geschakeerde methodiek waarmee de fantasie tot leven wordt gebracht zichtbaar door middel van de stem en het lichaam van de acteur; tevens door de holistische blik waarmee de mens beschouwd wordt als fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel wezen.
Bertolt Brecht en het theater van de vervreemding.
Daarnaast heb ik me intensief beziggehouden met het theatermethodiek van Bertolt Brecht. De vervreemdende speelstijl interigeert me: de spannende verhouding tussen tekst, muziek en mis en scene, waardoor het vreemde, het bijzondere, zichtbaar kan worden in de dingen die we vanzelfsprekend vinden, vooral in menselijke verhoudingen en in de mechanismen van maatschappelijk onderdrukking. Zoals Brecht de liefdesscene uit zijn Driestuiveropera liet spelen onder een metalen maantje, terwijl alle zaallichten aan waren.
De stem en muzikaliteit van het theater.
Deze internationale ervaringen hebben een wezenlijke dimensie toegevoegd aan wat ik de muzikaliteit van het theater noem. Ze hebben me in staat gesteld me grondig te verdiepen in de spraakkunst: ‘Speech in Theatre’ , ‘Shakespearian voice’ en de Russische School en ze hebben me ertoe aangezet nieuwe methodieken te ontwikkelen op de gebieden van klassieke en lichte zangkunst, van spraak, op de raakvlakken tussen klank, theater en andere disciplines. En om in beweging te blijven. Zo ben ik al een paar jaar bezig me te verdiepen in moderne zangtechnieken met name de EVT, Jo Estill’s Voice Training, waarbinnen verschillende stijlen (lichte muziek, klassiek, jazz, spraak) gekoppeld worden aan concrete combinaties van technische elementen.
Onder het kopje ‘docent’, “achtergrond, pedagogische werkervaring’ kun je hier meer over lezen.
Tekstinterpretatie en dramaturgie.
Ik beschik over een gedegen tekstinterpretatie, mede dankzij mijn universitaire studie filosofie. Dat merk ik tijdens mijn concrete werk; tijdens het analyseren van teksten, scripts en secundaire literatuur en het nadenken over methodiek, dramaturgie en artistiek beleid en tijdens het schrijven van tekstbewerkingen, scripts en projectvoorstellen… waarvan er inmiddels velen zijn uitgevoerd.
Verder lezen.
Voor een greep uit mijn theaterproducties en voorstellingen kun je doorklikken via ‘voorstellingen’. Ook voor specifieke informatie over mijn theatrale liederenprogramma’s en Muziektheater ImpAkt, waarmee ik diverse multimediaproducties heb gemaakt . Onder het kopje ‘docent’, kun je meer lezen over mijn achtergrond en opleiding.